Probiotica – verbeter je darmflora en je voedselvertering met probiotica

Probiotica zijn goede darmbacteriën die een positief effect hebben op onze gezondheid. Dat komt door het gunstige effect ervan op onze darmflora. De darmflora zorgt voor de gezondheid in de buik zelf, en kan daardoor ook zeel grote invloed hebben op het welzijn van het lichaam. 
Wat doet probiotica voor mijn gezondheid? 
Het stofje verhoogt je weerstand, daardoor wordt je immuunsysteem versterkt. Dus je bent minder vatbaar voor infecties. Probiotica zorgt ook voor een betere voedselvertering. Door het gebruik van probiotica verminder je de kans op allergieën, en het stofje verlaagt ook je cholesterol. In het middel zitten veel goede darmbacteriën, die gunstig zijn voor je darmflora.

Je darmflora zijn alle bacteriën in je darm. In onze darmen leven wel 100.000 miljard bacteriën, waaronder goede en slechte bacteriën. Dit is de darmflora. Wat je eet heeft invloed op je darmflora. Dus als je gezond eet, werk je mee aan een goede darmflora. Door voeding en supplementen kun je de darmflora in balans krijgen. Goede darmbacteriën in voeding, de meest bekende en voorkomende voedingsmiddelen zijn zuivelproducten zoals yoghurt, karnemelk, maar ook in zuurkool. Ook biogarde hoort tot de probiotica

Ook de kefir en kombucha bevatten probiotische toevoegingen, maar hebben door de melkzuurbacteriën een positief effect op de darmflora. Vaak is een toevoeging nodig om een optimale darmflora te krijgen. De goede bacteriën hebben een positief effect op onze gezondheid.

Wanneer gebruik je probiotica?

Je kunt het middel preventief gebruiken om je darmflora zo gunstig mogelijk te laten werken. Probiotica kan een welkome aanvulling zijn bij diarree of juist verstopping. Probiotica vermindert de allergische klachten en kan ook zorgen voor een goede cholesterol balans. Ze zijn echter geen geneesmiddel en worden hoofdzakelijk voorgeschreven door voedingsdeskundigen. 

Een antibioticakuur kan je darmflora verstoren. Hierbij kan probiotica een positieve rol spelen om diarree te voorkomen of verminderen. 
De meest bekende probiotica komen van de Lactobacillus en Bifidobacteriom. Probiotica begon jaren terug met yoghurtjes. Nieuw zijn toevoeging van probiotica in bijvoorbeeld crèmes. Daarnaast zijn ze al langere tijd verkrijgbaar als voedingssupplementen in de vorm van poeders, tabletten en capsules.

De beste probiotica

De beste probiotica, die bestaat uit aërobe bacteriën en bevat zeker geen suikers. Heb je klachten neem dan een goede probioticakuur. Zijn de klachten weg, dan heeft het dus geholpen. Blijven klachten terugkomen dan kun je het beste een specialist raadplegen die veel weet van de darmflora.

probiotica

About Roy Lenders

Roy Lenders is de eigenaar van Topvitamins en tevens een schrijver voor BiovitaBLOG.